ТРАДИЦИИ И ОБИЧАИ |
СЕМЕЙНИ ТРАДИЦИИ | |
В ритуалите, които отбелязват етапите в индивидуалния живот и
преходите от една към друга обществена роля, обикновено се
преплитат религиозни обреди и такива, създадени от
необходимостта да се поддържат определени обществени норми.
|
БРЕМЕННОСТ И РАЖДАНЕ | |
При турците в България с бременността и раждането са свързани
множество вярвания и забрани, чиято цел е да предпазят живота и
здравето на майката и детето преди и след раждането. Те не се
различават съществено от тези при българите. Турците акцентират
повече на пожеланието детето да бъде красиво: бременната не бива
да гледа грозни и сакати хора; и й се препоръчва да яде зелени
джанки, за да се роди зеленооко дете.
Подобно на българите, турците препоръчват родилката и бебето да не напускат дома 40 дни след раждането. Очистването на младата майка след раждането става на два етапа. На 20-ия ден (яръм кърк, ”половината на 40”), тя се измива с вода, в която са поставени 20 камъчета и 20 сламки от метла. Умиването се повтаря на 40-ия ден, като този път камъчетата и сламките са по 40. Бебето получава името си на третия ден - дядото по бащина линия му го прошепва в ухото. След като получи името си, бебето се "осолява", къпе се в солена вода, "за да не мирише лошо". Практиката е известна при различни етнически групи в България. След 40-ия ден се канят между 20 и 40 жени на "бебек гезмеси", стъпка към приобщаване на детето към семейството и общността. |
ОБРЯЗВАНЕ | |
---|---|
Следващият важен етап при момчета е обрязването. Това не е
обичай, предписан от Корана, а продължение на предислямска
арабска традиция, която обаче се е превърнала в знак за
принадлежност към исляма.
Така е и при турците и другите мюсюлмани в България, които го обозначават с думата сюннет - "традиция, предание". Обрязват се само момчетата, като най-често това става преди 7-годишна възраст. Събитието има до голяма степен обществен характер. Сюннетът често се извършва едновременно за няколко деца от една общност. Момчетата се обличат празнично и обикалят селото, яхнали коне. Някога след оздравяването на детето давали угощения, на които канели и ходжа да чете молитви. Заможните хора организирали общи празненства с пехливански борци, жонгльори, въжеиграчи и други забавления. Друг етап от развитието и общественото приемане на детето, който носи религиозна окраска, е хатим — публичното изчитане на Корана. Обикновено това става в навечерието на пубертета и отново се прави предимно за момчетата. |
ИСКАНЕ НА РЪКА И ГОДЕЖ | |
Преходът към възрастта, в която момъкът или девойката излиза на
брачния пазар, се свързва с календарните празници: фолклорният
празник "Хъдъреллез", както и с двата байрама, когато момите и
момците пеят и играят.
Бракът в исляма, за разлика от християнството, няма характер на тайнство, а представлява сключване на договор. Бъдещата семейна двойка дори може да не присъства, а да заяви волята си посредством други доверени лица. Създаването на връзка между два рода чрез брак в традиционното общество е изключително важно. Основната цел на годежа е да осигури преминаването на булката от едно семейство в друго и постепенното опознаване между двата рода. Тази цел се постига чрез преминаване на различни етапи и при многократен обмен на дарове. Особено в началото, при сгледата и сватосването, се подхожда много внимателно и деликатно, за да се избегне появата на вражда при отказ. |
ПРЕДСВАТБЕНИ РИТУАЛИ | |
Един от съществените обредни моменти, предхождащи самата сватба,
е вечерта на къносването (къна геджеси) на булката.
В присъствието на сгодени моми и млади булки ръцете и стъпалата на булката се къносват - рисуват се с къна различни орнаменти по дланите и стъпалата й. Пеят се тъжни песни за раздялата с родния дом. На някои места тези вечери са две: къната за едната вечер е дарена от майката, а за втората - от свекървата. По същото време годеникът се весели в дома си с приятели ергени. На къносването на булката съответства обредното бръснене на младоженеца, което става в деня на сватбата |
СВАТБЕНИ ТРАДИЦИИ | |
Най-зрелищният момент в сватбата е шествието, което отива да
доведе булката в новия й дом. В различните райони то може да
бъде на коне или с каруци. На отиване върху най-хубавия кон язди
младоженецът, а на връщане - булката. В нейния дом сватовете се
угощават и вземат чеиза.
Изработването му е било главна задача на момата, особено след годежа, и влияе силно на нейния и на семейството й обществен престиж. В периода между годежа и сватбата годеникът изпраща материали — като вълна за пълнене на юргани - за изработването на сукманите, с които ще бъде обзаведен домът на новото семейство и с които ще се обличат неговите членове. От него се стъкмява и брачното ложе за първата нощ на младите съпрузи. Шествието се съпровожда от музика (зурни и тъпан) дори ако пътува от едно село до друго. Пред дома на младоженеца всички играят, пеят и пляскат с ръце, а свекървата танцува в средата. После въвежда снахата в новия й дом. Булката прекрачва прага с хляб и менче с вода, маже горния праг с масло и сяда върху потурите на съпруга си. Свекървата я захранва с гозба, приготвена с всички вкусове - солено, сладко, кисело, горчиво, люто, - после сдъвква три залъка хляб, които дава на снахата да изяде. На следващия ден се веселят по повод доказаното целомъдрие на снахата и я даряват с пари и домашни животни. Поредицата от брачни тържества приключва с гостуване най-напред при тъста и тъщата, а после и при други роднини на булката. В сватбата при алевиите в Кубратско има два момента, в които младоженците са замествани от други лица. Няколко дни преди сватбата една от младите снахи в рода на булката облича нейните дрехи и накичена с нейните украшения отива в дома на годеника, а той и саадъчът се крият от нея. Вторият момент на размяна на ролите и криене настъпва на самата сватба, когато саадъчът води булката в дома на младоженеца, докато женихът се крие в друга къща. Младото семейство става пълноправен член на общността едва след като се побратими с друга семейна двойка чрез особена церемония, обикновено няколко години след сватбата |
|
ПОГРЕБАЛНИ ОБРЕДИ И ПОМЕНИ | |
В погребалната обредност има три етапа: приготвяне на покойника,
погребение, помени. Мъртвото тяло се поставя на постелка в дома,
където най-близките се прощават с него или нея. Тялото се измива
от ходжата или от жена, след това се облича в саван от две
части. Около него се оставя храна, за да се успокои душата.
Тялото се пренася до гробището върху носилка, която обикновено се съхранява в джамията. При гробището има специален плосък камък (дженазе ташъ или мусалла ташъ), върху който полагат тялото и се молят за него. На гробището отиват само мъже. Извършват се различни обичаи, целящи да премахнат или намалят греховете на покойника. По време на бдението мъжете се молят и си предават един на друг пари, специално приготвени от покойния за тази цел. Парите трябва да обиколят присъстващите 70 пъти, за да компенсират пропуснатите приживе молитви. Докато тялото е на мусалла ташъ, ходжата пита присъстващите какъв човек е бил мъртвият. На някои места в този момент може да се предявят претенции за неизплатени дългове. Погребението не може да продължи преди удовлетворяване на искането. Построяването на чешма в памет на покойника се смята за дело, което спасява душата му в отвъдното. Казват, че за изкуплението е достатъчно и едно птиче да пийне от водата. В традиционната българска култура шумното оплакване е част от погребалния ритуал, но турците в България, следвайки ислямската традиция, го избягват. Ислямският елемент присъства и в разположението на гробовете. Гробът е ориентиран изток-запад, но тялото се поставя в ниша, укрепена с дъски, а лицето е обърнато на юг, към Мека. Помени се правят на 7-ия, 40-ия и 52-рия ден и на година. До 40-ия ден в дома на покойния се пържат мекици и се раздават на съседите. Халвата е типичната поменална храна. На 52-рия ден се прави мевлид |
|